Sweet 21 in Jinja! - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Sita Horst - WaarBenJij.nu Sweet 21 in Jinja! - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Sita Horst - WaarBenJij.nu

Sweet 21 in Jinja!

Door: Sita

Blijf op de hoogte en volg Sita

26 November 2012 | Oeganda, Kawanda

Jambo!

Omdat er alweer een week verstreken is, én ik afgelopen zaterdag mijn verjaardag heb gevierd hier in het geweldige Uganda, vond ik het wel weer tijd voor een berichtje! Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor de felicitaties via facebook en mail, echt heel leuk! Ik heb hier ook echt een top verjaardag gehad, maar daar zal ik later meer over vertellen, eerst even wat meer over afgelopen week.

Na het concert van zondag 18 november, hebben Evi en ik een weekje rustig aan gedaan en hebben we vooral gewerkt aan ons onderzoeksverslag. Ook hadden we dinsdag nog een afspraak staan op New Era Primary School om een activiteit te gaan doen met de babyclass, wat een schattige koppies allemaal! We hebben met de kids handjes geknutseld en dit was echt super leuk! Toen ik aankwam met mooie stickers van Cars die de kinderen op hun getekende handje mochten plakken, keken ze me met grote en blije ogen aan en ze waren helemaal trots op hun werkje, echt heel schattig om te zien! We hebben de handjes uitgeknipt en opgeplakt op witte A4 blaadjes, waarna we ze op de muur plakten om het lokaal wat op te vrolijken. Na deze gezellige knutsel ochtend zijn Evi en ik op pad gegaan naar de ‘Mango Tree’, een organisatie die les materialen uit gerecyclede en milieuvriendelijke materialen maakt. We hadden hierover van twee klasgenootjes gehoord en besloten een kijkje te nemen. Omdat Evi en ik toch wel graag iets aan de scholen wilden geven als bedankje en waar ze ook echt iets aan hebben, hebben we hier we voor alle 5 scholen twee posters gekocht. Voor de primary klassen hebben we posters met een skelet en de namen van alle botten erop, en voor de kleuter klassen hebben we ‘BEWARE’ posters gekocht, met plaatjes van dingen waar ze voor op moeten passen in het dagelijks leven, zoals heet water, elektriciteit etc. Deze posters zijn gemaakt van zakken waar normaal goederen zoals kolen in worden vervoerd, en hierop zijn dan dingen getekend, echt heel mooi. Woensdag hebben we de hele dag thuis gewerkt aan het onderzoeksverslag. We hebben een verslag geschreven voor de 5 scholen waarop we onderzoek hebben gedaan, met daarin de uitkomst van het onderzoek. Ook hebben we hetzelfde verslag voor Kawempe Youth Centre geschreven, maar dan als aanvulling een aantal aanbevelingen vanuit ons om de situatie rondom het missen van veel lesmaterialen te kunnen verbeteren. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat de 5 scholen die partners zijn van Kawempe Youth Centre veel leer- en lesmaterialen missen en dat het vooral gaat om lesboeken. Ondanks dat Kawempe Youth Centre een aantal jaar geleden het Mobile Library Programma heeft opgezet, waarin ze per semester les- en leesboeken uitlenen aan de scholen, hebben de scholen nog steeds te weinig lesboeken. Ook missen de scholen veel andere leer- en lesmaterialen. Evi en ik zijn afgelopen donderdag op pad geweest om de verslagen uit te laten printen en in te laten binden bij een copyshop in de stad. Ook hebben we toen de foto’s laten afdrukken die we op de verschillende scholen hadden gemaakt en deze ook aan hun cadeau te doen.

Omdat Glorious eigenlijk al dicht is, was donderdag nog de enige dag om het verslag, de foto’s en de posters nog langs te kunnen brengen dus nadat Evi en ik heerlijk geluncht hadden in de stad zijn we deze dingen gaan afgeven bij Glorious. De headmistress en deputy waren aanwezig en ze vonden het verslag er heel goed uitzien en waren ontzettend blij met de foto’s en ook de posters. We hebben nog even gezellig met ze gepraat, ze uitgebreid bedankt voor hun gastvrijheid en we hebben beloofd met elkaar contact te houden via de mail en daarna moesten we definitief afscheid van deze school nemen.. Ik heb me toch echt betrokken gevoeld bij deze school en de mensen, dus ik hoop dat ik ooit nog eens terug zal kunnen gaan om te kijken hoe het dan met ze gaat. Toen we donderdag thuis kwamen, kwamen we tot de ontdekking dat de stroom het niet deed. Dit was wel eens vaker gebeurd en dit kon vaak wel uren duren, dus besloot ik vast mijn tas te pakken voor het weekend voordat het donker zou worden, dit is hier namelijk al om 7 uur. Helaas deed de stroom het de hele avond niet en ben ik na 1 uurtje skypen (waarna de batterij van mijn laptop leeg was) en wat lezen lekker op tijd in bed gekropen.

Vrijdag stonden Evi en ik al vroeg op, want dit weekend zouden we weer naar Jinja gaan. Om ongeveer 7.15 zaten we al in de matatu richting het centrum, waar we in het taxipark Meike oppikten en overstapten op de bus naar Jinja. Rond half 12 kwamen we aan en dropten onze spullen in het guesthouse van Renee en Myrthe, waar we dit weekend in de dorm room zouden slapen samen met Niels en Vera. We gingen heerlijk lunchen en nog een beetje winkelen, waarna het al gauw tijd was om richting de ranch te gaan, want er stond die middag een twee uur durende paardrijtocht op de planning! Ik had me hier erg op verheugd dus toen we aankwamen op de adembenemend mooi gelegen ranch en ik de mooie en goed verzorgde paarden zag had ik er nog meer zin in. De manege wordt gerund door een Australiaan die hier al 8 jaar woont, en hij gaf ons van te voren wat instructies, waarna we het paard op klommen. Ik voelde me meteen helemaal gelukkig bovenop Tankaré, het mooie paardje waarop ik mocht rijden. Evi vond het wel heel spannend, omdat ze nog nooit had paardgereden en was wel een beetje nerveus bovenop zo’n groot dier, maar ik was heel erg trots op haar dat ze dit toch ging doen! We reden eerst een heel stuk langs de nijl, waar je echt geweldig uitzicht had. Daarna gingen we meer het land in en reden door de dorpen heen. Suzan, die ook al een aantal jaar rijervaring heeft, en ik wilden wel graag wat harder en gelukkig kon dit, want er waren twee gidsen bij. Het was echt een geweldige rit, waarin we langs de kleine huisjes, hutjes en zwaaiende kindjes galoppeerden en van alles zagen. Het was een unieke paardrijervaring die ik nooit van mijn hele leven meer zal vergeten!
Na deze intensieve middag, gingen Evi en ik richting het guesthouse om te douchen en ons klaar te maken voor het avond eten. We gingen weer naar 2 Friends samen met Tim, Meike en Demi. De rest zou zelf eten en daarna ook richting 2 Friends komen. Het eten was erg gezellig en toen we het op hadden ploften we heerlijk op de loungebanken en kwam de rest ook even een drankje doen. Omdat ik om 12 uur jarig was, hadden Tim en Niels voor iedereen shotjes gehaald (B 52, voor degenen die weten welk shotje dit is, hihi) om te proosten op mijn verjaardag en werd ik door iedereen gefeliciteerd. Ook belde Rutger mij precies om 12 uur nog even en kreeg ik een lieve sms van pap en mam, waardoor ik me al een beetje jarig voelde!
De volgende ochtend waren we al vroeg wakker en hadden Evi en Vera heel lief een ontbijtje voor mij klaargemaakt. Er stond zelfs een kaarsje in mijn boterham met pindakaas, haha, super lief!! Als cadeautje van hun mag ik voor 60.000 shilling (ongeveer 20 euro) iets leuks voor mezelf uitzoeken als we een keertje samen gaan shoppen !
Na mijn verjaardags ontbijt stonden Suzan, Lauren en Demi Evi en mij al op te wachten bij de poort. We zouden namelijk gaan quad rijden vandaag. Ik had dit nog nooit gedaan dus ik was erg benieuwd!
Nadat we bij de organisatie in erg charmante overals, helmen en sjaaltjes waren gehesen (het zag er werkelijk niet uit) en uitleg hadden gekregen over de rit, klommen we op de quads. Ik moest erg wennen aan het rijden, omdat je hier met je duim gas geeft ipv met je voet, zoals je dat bij een auto doet. Dus natuurlijk, zoals je al kon verwachten bij mij, ging het in de eerste bocht (van het oefen parcour!!!) al mis.. Ik vond het wennen dat je alles met je armen moest doen en wilde net iets te fanatiek door de bocht heen, waardoor ik een beetje vergat om scherp te sturen. Dit resulteerde erin dat ik tegen het heuveltje op reed, mijn quad op zijn zij viel en ik er nog net op tijd af kon springen. Een medewerker kwam al gauw om de quad recht te zetten en vroeg of het wel ging, ik voelde me natuurlijk helemaal beschaamd en dit werd nog erger toen ik tijdens de echte rit achter de gids gezet werd zodat die mij in de gaten kon houden.. Ahum. Nouja, ik moet natuurlijk toegeven dat het ook wel erg dom is als je in de eerste bocht al je quad om laat vallen, maar goed, daarna ging het gelukkig al veel beter en ik vond het erg leuk! We reden wederom, net zoals met het paardrijden, langs de nijl en door de dorpen heen. Door al het stof en ons gezweet, waren we aan het einde van de 1 uur durende rit helemaal bruin geworden, het zag er hilarisch uit! Maar het was wel super leuk!
De middag hebben we daarna doorgebracht aan het zwembad bij het Nile Resort, een heel mooi Resort dat vlak langs de Nijl ligt en waar je heerlijk kunt zwemmen en zonnen. Het was voor de eerste keer dat ik met mijn verjaardag aan het zwembad lag in mijn bikini met 30 graden en een strak blauwe lucht, het was heerlijk!
Later in de middag kwam de rest ook naar het Nile Resort en hebben we daar nog even lekker wat gegeten. Omdat Suzan donderdag ook 21 geworden is, gaven we die avond een feestje voor onze sweet 21! Ook was Niels nog jarig geweest toen we net waren aangekomen, maar omdat hij het niet echt goed kon vieren toen, vierde hij het vandaag ook met ons mee. Suzan en ik hebben inkopen gedaan en de 4 volle boodschappentassen plus onszelf en onze eigen tassen veilig en wel op één boda-boda kunnen afleveren op de plaats van bestemming. Nadat ik mijn feest outfit had aangetrokken en nog even ‘lang zal zij leven’ van pap en mam op skype te hebben gehoord, kon het feest beginnen! De rest van de groep had voor ons een heeele lekkere verjaardags chocoladetaart besteld, waarop stond: Happy Birthday Suzan Niels & Sita, echt heel lief! Alsof dit nog niet genoeg was, kregen we ook nog eens alle drie een mooie geprinte foto van onszelf met op de achterkant allemaal lieve felicitaties geschreven. Na het feestje, gingen we lekker stappen. Het was weer echt een geslaagde avond en een kapotte slipper (dit was iets minder), veel drankjes en gezelligheid later kroop ik voldaan in bed. Zondag hebben we lekker uitgebrakt bij het Kingfisher Resort waar je ook heerlijk kunt zwemmen en zonnen en rond 2 uur vertrokken Evi en ik weer naar Kampala. Het was een geslaagd weekend!

Vandaag hebben we de rest van de posters voor de scholen opgehaald en het verslag, de foto’s en de posters afgeleverd bij Potter’s House Primary School. Morgen gaan we de verslagen op de andere drie scholen afleveren en woensdag hebben we een meeting op Kawempe Youth Centre over onze aanbevelingen.

Verder vliegt de tijd hier echt voorbij. Over 1 maand en 2 dagen vertrek ik samen met Evi en Vera alweer terug naar het steeds kouder wordende Nederland, om samen met jullie te bibberen in de (hopelijk) sneeuw! Ik merk dat ik me hier steeds meer thuis ben gaan voelen en ik realiseer me dat ik steeds meer ben gaan houden van Afrika. Ik denk ook dat ik veel dingen hier ook wel ga missen als ik weer terug naar Nederland ga, zoals de ontzettend lieve en vriendelijke mensen hier, het heerlijke warme weertje, de geweldig mooie natuur en vooral ook de relaxte manier van leven. Ik zal in Nederland wel weer even moeten gaan wennen aan al het gestress en gehaast.. Maar voordat ik daar aan toe ben, heb ik nog iets meer dan 4 weken voor me om hier te genieten!

Bedankt voor het lezen en tot het volgende verslag!

Veel liefs, Sita

PS: foto's volgen deze week op facebook en ik zal proberen er ook weer wat hier te plaatsen!

  • 26 November 2012 - 21:10

    Jessica:

    heey sita

    lees je verhalen nog steeds met veel plezier
    geniet van alle tijd die er nog is

    xx jessica

    ps: nog gefeliciteerd (weet niet of ik dit op facebook al heb gedaan :P)

  • 27 November 2012 - 00:21

    Freke:

    Hooooi Lieve Siet,

    super verhaal weer, en tof dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad.
    Heb je toevallig nog post gehad? (a)

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 November 2012 - 00:30

    MamAns:

    Wat een heerlijk verslag weer...ik geniet er elke keer van om je belevenissen te lezen. Fijn dat je sweet 21-party zo geslaagd was. Dikke kus xx

  • 27 November 2012 - 16:42

    Clemens En Maria:

    Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt van alle Oegandese avonturen? Schitterende verhalen! Ik zit hier nu in de kou in een Syntus trein bij westervoort (of all places) geniet nog van de mooi tijd! Hier maken we ons zo langzamerhand op voor pakjesavond voor de open haard.

  • 28 November 2012 - 18:22

    Bauke:

    Heee Siet,,

    telkens als ik jou verhalen lees wil ik ook naar afrika
    lijkt mij ook super leuk om daar squad en paard te rijden in die mooie natuur en omgeving.
    Geniet er nog lekker van.
    en ik wacht al op je volgende verhaal!

    Xxx

  • 29 November 2012 - 10:16

    Siet:

    Jahoe ik ben weer bij met lezen;)
    Nou een verjaardag om nooit meer te vergeten! Als je terug bent gaan we snel weer iets met zn 3e doen! Ben afgelopen week nog met liesje wezen uit eten en hadde natuurlijk over al jou avonturen gehad. We misse je wel hoor dus wel naar huis komen he;)
    Geniet nog lekker van Afrika en de mensen om je heen! Voor je het weet beb je weer bij ons!
    Dikke knuffel en kus van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sita

Actief sinds 26 Sept. 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 10069

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 04 December 2014

Reizen in Thailand en Cambodja!

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Stage in Uganda!

Landen bezocht: