Pearl of Africa - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Sita Horst - WaarBenJij.nu Pearl of Africa - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Sita Horst - WaarBenJij.nu

Pearl of Africa

Door: Sita

Blijf op de hoogte en volg Sita

03 December 2012 | Oeganda, Kawanda

Lieve lezers van mijn blog,

Inmiddels ben ik alweer 10 weken in Uganda. Het voelt zowel lang als kort. Ik heb zin om iedereen thuis weer te zien, maar zou ook nog graag eventjes blijven om nog van dit land te genieten, want echt waar, Afrika heeft mijn hart gestolen. Inmiddels is de laatste week van de stage aangebroken en is het ook een soort van terugkijken op de afgelopen periode. Ik heb al zo veel gezien, meegemaakt, geleerd, gevoeld, me verwonderd en soms gewoon niet geweten wat ik moest voelen, denken of doen. Het is nog steeds onbeschrijfelijk wat ik hier iedere dag zie en meemaak dat sommige wonderlijke dingen die ik iedere dag doe en zie, zelfs gewoon ‘normaal’ begin te voelen. Dit is ook de reden dat ik deze dingen vaak niet echt benoem in mijn verslagen, wat eigenlijk stom is omdat dit de dingen zijn die juist weergeven in wat voor een andere wereld ik eigenlijk leef! Omdat ik een aantal van deze dingen graag met jullie wil delen ga ik vast wat leuke weetjes met jullie delen.

- Onze buurkindjes zijn nog steeds heel schattig en noemen ons nog steeds muzungu omdat onze namen waarschijnlijk moeilijk zijn om te onthouden..
- Iedere dag als we thuis weggaan staat onze huiskoe op steeds een ander stukje van de tuin te grazen aan een lang touw.
- Ik struikel nog steeds soms bijna over de geiten en kippen die overal in het dorp en in de wijk van onze stage vrij rondwandelen..
- Ik verwonder me nog steeds over het feit hoe makkelijk hier het openbaar vervoer gaat: ik wil ook matatu’s en boda-boda’s in Nederland!
- Het meisje van de supermarkt knoopt iedere keer als we er zijn een gezellig praatje met ons aan en vraagt ons altijd: when will you visit us again? Super schattig!
- Mensen hier roepen nog steeds muzungu naar ons maar ik ben er inmiddels al wat meer aan gewend gelukkig.
- Vandaag heb ik naast twee kippen in de matatu gezeten.

En verder..
- Evi en ik zijn afgelopen week voor de laatste keer langs geweest bij alle 5 de scholen om de verslagen, foto’s en cadeau’s af te geven, en ik vond het jammer dat ik al afscheid moest nemen van al deze lieve mensen.
- Toen ik afgelopen donderdag aan het Nile resort lag, ben ik verbrand terwijl het regende..
- Ik heb heel veel (té veel) leuke dingen geshopt in Jinja voor heel weinig geld!
- Afgelopen donderdag heb ik, jawel, een SPRINKHAAN gegeten!
- Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om de sprinkhaan op te eten, maar ben toch trots dat ik het gedaan heb en eigenlijk was het best lekker.. het smaakte een beetje naar chips.
- Ik ben mijn mobiel kwijt.. dom he? Ik heb vandaag wel een nieuwe sim kaart gekocht.
- Ik ben er dit weekend achter gekomen dat ze in Uganda in bepaalde stammen nog steeds doen aan mannen-, en bij één stap zelfs ook nog vrouwen besnijdenis en dat ze 3 dagen voordat de mannen besneden worden groot feest vieren, waarvan wij opweg naar Sipi Falls, de optocht hebben gezien.
- Sinds vrijdag middag, toen ik zelf koffie heb gemaakt in een dorpje bij Sipi Falls, weet ik dat de mensen hier zo ontzettend hard moeten werken voor een klein zakje gemalen koffie, dat deze mensen uiteindelijk maar een heel klein krijgen van de uiteindelijke winst en dat dat echt oneerlijk is.
- Dit land is zó mooi en heeft zo veel verschillende prachtige soorten natuur, dat ik nu echt definitief kan zeggen: Uganda is echt zeker weten ‘the pearl of Africa’!
- Ik heb tijdens onze trip naar Sipi Falls van afgelopen weekend onder een natuurlijke douche gestaan en gezwommen in ijskoud bergwater! (10 graden!!!)
- Nadat ik afgelopen zaterdag 6 uur geklommen heb in de bergen van Sipi Falls, heb ik niet eens veel spierpijn.
- Ik heb zaterdag avond voor het eerst in mijn leven een maan opkomst gezien. In één woord: wauw!
- Iets wat ik nu echt zeker weet is: Ik ga zeker een keer terug naar Uganda (als ik weer wat geld bij elkaar gespaard heb).

Dit waren zo’n beetje wel de hoogtepunten van de afgelopen week. Voor het onderzoek hebben Evi en ik afgelopen week alles zo’n beetje afgerond en we zijn afgelopen weekend met zijn 7en van de minor groep naar Sipi Falls geweest, waar ik vier adembenemend mooie watervallen gezien heb en me weer beseft heb dat Uganda zo veel te bieden heeft en het meest veelzijdige land (qua natuur) is waar ik ooit ben geweest. Het was gewoon onbeschrijfelijk om deze mooie natuurverschijnselen van zo dichtbij te zien. Vanaf onze hutjes (die echt ontzettend schattig waren), waar we in sliepen dit weekend, hadden we prachtig uitzicht op het dal, de berg en twee watervallen. Zaterdag ochtend was ik dan ook al vroeg uit bed om de zonsopkomst te zien vanaf het terras voor ons hutje, en het was overweldigend mooi! Tijdens onze wandeling langs alle vier de watervallen op zaterdag heb ik ook volop genoten van de geweldige natuur en het was wederom een erg gezellig weekend.

Verder Evi en ik afgelopen woensdag een meeting gepland met de werknemers van KYC over ons onderzoeksrapport en de aanbevelingen die we hadden gedaan. Maaar, je voelt hem vast al aankomen, op zijn Afrikaans, belde de belangrijkste persoon, namelijk de bazin van KYC op het allerlaatste moment dat ze toch niet kon komen. Nu stond de meeting voor vandaag gepland en hebben we met haar de aanbevelingen besproken en gevraagd wat zij hier graag mee wilden als KYC. Het was een heel leuk gesprek en er is uitgekomen dat Evi en ik als Educatief Programma een presentatie gaan geven aan alle medewerkers van KYC over onderzoek doen en schrijven hier ook een verslag van om daar achter te laten. De komende dagen gaan Evi ons bezig houden met het voorbereiden van deze presentatie en omdat alle scholen hier nu vakantie hebben, wordt het erg druk op het centrum met kinderen en gaan we helpen met activiteiten.

Ik geniet nog steeds met volle teugen van dit mooie land voor zo lang het nog kan! De plannen voor als de stage voorbij is, zijn eerst aankomende vrijdag verhuizen naar ICU, zaterdag de verjaardag vieren van Evi en maandag vertrekken we met een groep van 7 van de minor op een trip van 6 dagen, waarbij we een chimpanzee tracking en safari gaan doen, nog meer bergen gaan beklimmen (ja ja ik ga echt bergen beklimmen!) en nog veel meer! Daarna is het plan om met zijn vieren: Evi, Vera, Niels en ik nog verder te trekken voor een aantal dagen, maar wat daarvoor de plannen zijn hebben we nog niet helemaal concreet, dus dat hou ik jullie nog tegoed!

Ik ga proberen om voordat we gaan reizen nog wat van me te laten horen over deze week. Heel veel plezier allemaal in de sneeuw, ik ga hier nog even genieten van de zon zolang het nog kan. Want uhm ik wil niet vervelend zijn maar ik kan het toch niet laten om te zeggen: hier is het heeerlijk warm, hihi!

Bye bye!

Liefs, Sita

  • 04 December 2012 - 20:38

    Clemens En Maria:

    Hoi lieve Sita,

    Onvoorstelbaar mooi land moet Oeganda zijn. Je beschrijft het heel treffend. Anders begin je daar later een hotel met je lief. Ik ken nog wel een goeie investeerder!! Geniet nog van de mooie tijd daar want hier zijn echt de donkere dagen voor kerst aangebroken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sita

Actief sinds 26 Sept. 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 10069

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 04 December 2014

Reizen in Thailand en Cambodja!

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Stage in Uganda!

Landen bezocht: